Fremmøde og ferieafholdelse udenfor skoleferierne

Fremmøde og ferieafholdelse udenfor skoleferierne på Bavnehøj Skole

Et godt fællesskab i skolen er omdrejningspunktet for dit barns trivsel og læring.

En god trivsel omkring klasserne og opbakning fra forældrenes side er afgørende for trivslen  og fagligheden i den enkelte klasse

Derfor ønsker vi, at I forældre tager ansvar for, at jeres barn får de bedste betingelser for at deltage i læringsfællesskabet. Det gør I ved, at jeres barn kommer til tiden, at I ikke holder ferie uden for skoleferierne, samt at I giver besked, når jeres barn ikke kommer i skole.

Fremmøde

Det er meget vigtigt, at alle børn kommer til tiden, når lektionen begynder.

Vi starter hver morgen med læsebånd i 15 min.  Det gør vi for at træne læsehastighed og læselyst.

Når en elev kommer for sent forstyrrer det dagen for eleven selv og de andre elever. Det er vores erfaring, at den elev, der kommer for sent ofte, får en dårlig start på dagen/lektionen. Eleven går glip af læsetræningen og efterfølgende introduktion af lektionens læringsmål og vil derfor fra start føle sig uden for fællesskabet.

Derfor forventer vi , at alle elever møder til tiden i klassen, inden undervisningen starter.

Ansøgning om ferie uden for skoleferierne

Vi har forståelse for, at man i sjældne tilfælde er nødt til at rejse uden for skoleferierne, men vi henstiller til, at forældre undgår at planlægge ferier uden for skoleferierne.

Ved ønske om særlig ferieafholdelse, skal dette drøftes i god tid med lærerne. Den endelige tilladelse gives af skolens ledelse, hvis  ferieønsket overstiger 3 skoledage. Ledelsen vurderer ønsket om ekstraordinær frihed på et individuelt grundlag, så som barnets fraværsopgørelse, barnets faglige og sociale trivsel samt andre vigtge forhold.

Ledelsen kan give afslag på forældrenes ansøgning.

Hvis forældrene alligevel vælge at rejse med barnet, noteres barnets fravær som ulovligt.

Ferieafholdelse uden for skoleferierne i udskolingen frarådes.

Forældre skal ved ansøgning af ferie uden for skoleferierne have for øje, at er der mange børn, der tager ekstraordinær fri fx omkring skoleferierne, så vil klassens sociale og læringsmæssige fællesskab påvirkes. Lærerne vil ligeledes skulle bruge ekstra ressourcer på at repetere det faglige stof, når barnet vender tilbage.

I tilfælde af tilladelse til ferieafholdelse

Forældre er selv ansvarlige for, at deres barn, under ferieafholdelse uden for skoleferierne, får fulgt op på de opgaver og læringsmål, som der arbejdes med i klassen.

For højt fravær

Skolen registrerer dagligt børnenes tilstedeværelse. Hvis et barms/ungs fravær er for højt (for sent fremmøde regnes også for fravær), er skolen forpligtet til at indkalde forældrene til møde.

Fravær er både ferieafholdelse uden for skoleferierne, for sent fremmøde, sygdom samt anden form for fravær. Ved fraværsregistreringen ser skolen på barnets/den unges samlede fravær.

Skolens personale og forældrene udarbejder sammen en handleplan ved for højt fravær, så fraværet kan nedbringes.

Skolen er forpligtet til at underrette de social myndigheder, hvis ikke der sker en forbedring af fremmødet.

Ulovligt fravær

Hvis forældrene ikke orienterer skolen om årsagen til deres barns fravær inden for 3 dage, registreres fraværet som ulovligt. Skolen er forpligtet til at underrette de sociale myndigheder ved et for højt ulovligt fravær.

Genbehandlet og efterfølgende besluttet på skolebestyrelsesmødet d. 15. januar 2020