Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1
Logo
Mobil menu

Profilbeskrivelse

Bavnehøj Skoles profil - ”Læring i bevægelse – kundskaber, krop og kreativitet”

Bavnehøj Skoles profil består af 3 kronblade i vores samlede læringsblomst. Tilsammen udgør kronbladene måden, hvorpå vi tilfører den daglige undervisning de bedst mulige betingelser for at skabe et optimalt skoleliv for vores elever. Dette samarbejde tager udgangspunkt i skolens værdigrundlag. Bavnehøj Skoles fornemste opgave er at se enhvers potentialer og fremme disse ved at have høje og positive forventninger.

Læring i bevægelse er dobbelttydig, idet vores profil rummer både en mere fysisk og bevægelsesmæssig tilgang til læringen, og samtidig også har fokus på selve det at tilegne sig læring – forstået som bevægelse i læringen

På Bavnehøj Skole er både hjerne, hjerte, krop og fantasi centrale elementer i hverdagen for at opnå de bedste faglige resultater og en høj trivsel.

Dannelse, trivsel og udvikling

Vi ønsker, at vores elever lærer mest muligt og samtidig trives. Derfor skal vi lære vores elever at tage hensyn til andre, at samarbejde med andre og have en forståelse og tolerance for andre, der ikke nødvendigvis bor, er og ser ud som en selv.

Det er i fællesskabet med andre, vi lærer. Det er i fællesskabet, vi taler om, hvem vi er, og hvordan vi er sammen Det gælder for det nære klassefællesskab og for det store fællesskab i samfundet. Vi lærer vores elever at tage ansvar og være modige i forhold til at bidrage til en bedre verden. Vi har den fordel, at vi i hverdagen på skolen kan give vores elever direkte indsigt i forskellige levemåder, kulturer og verdensforståelser, fordi vi heldigvis har så mange forskellige livsvilkår repræsenteret på skolen. Vores håb er, at den blomstrende mangfoldighed, som vi har hos os er med til at udvikle vores elever til tolerante og livsduelige mennesker, hvis vi forstår at værdsætte denne forskellighed og sætte den i spil i dagligdagens undervisning.

Kundskaber

Det er Bavnehøj Skoles fornemste opgave at udfordre eleverne fagligt, så de kan blive så dygtige som muligt. Vi har gennem en årrække haft en massiv efteruddannelse af vores personale, samt arbejdet med en mere effektiv organisation, så vi kan arbejde målrettet på en høj faglighed.

Vi kan se, at vores indsatser virker. Det kan vi se på de nationale test, hvor mange af vores klasser ligger over landsgennemsnittet og vi kan se det på afgangsprøveresultaterne.

Vi har hvert år elever med 12-taller og også elever, der får lavere karakterer.  Den enkelte elevs præstation afhænger især af, hvordan eleven er indstillet på læring, og af hvor stor en opbakning, der er omkring skolearbejdet i hjemmet. Forældrene ser vi som de usynlige klassekammerater. Derfor forventer vi, at forældrene bakker op om skolen ved at være aktivt deltagende omkring deres barns faglighed og også i trivselsarbejdet omkring deres barns klasse.

Vi gør, hvad vi kan på skolen for at levere en spændende og udfordrende undervisning, der motiverer eleverne til at bevare nysgerrigheden for mere læring. Et godt samarbejde mellem skole og hjem er barnets bedste forudsætning for trivsel og læring.

Vores dygtige personale er fagligt engageret og gode til at være i tæt dialog med hjemmene.

Hvad gør vi for at styrke elevernes læringsiver

  • Vi arbejder med samarbejde på tværs af klasserne, så vi kan lave små hold, der kan udfordre og hjælpe eleverne lige der, hvor de fagligt befinder sig
  • Vi har gode muligheder for at tildele klasserne ekstra ressourcer i form af to-voksenordninger
  • Vi benytter forskellige metoder i undervisningen, som inddrager bevægelsesmæssige og kreative aspekter, og som aktiverer elevernes fagfaglige sproglighed
  • Vi har en tæt kontakt med hjemmene og sætter en ære i hurtig opfølgning
  • Vi inddrager undervisere fra forenings- og kulturlivet for at give eleverne nye faglige perspektiver på et givent emne
  • Vi har et tæt samarbejde mellem lærere og pædagoger og ikke mindst en god struktur for dette samarbejde med fælles fokusområder
  • Vi sørger for, at lærerne underviser i deres linjefag
  • Vi arbejder med trivsel og gode fællesskaber                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                     OG så arbejder vi læringsmålstyret og med fokus på synlig læring.

Vi sørger for, at personalet får den nødvendige uddannelse og sparring i deres daglige virke. Som ledelse sætter vi en ære i at være tæt på. Vi er altid tilgængelige, hvis der er brug for særlig støtte.

Krop

Mange børn i dag er for lidt fysisk aktive i hverdagen. Inaktivitet hæmmer vores energiniveau. Vi ønsker aktive og fantasifulde elever. Vi har derfor udarbejdet mål for undervisningen i alle fag, så eleverne kommer til at bevæge sig mere i hverdagen, mens de lærer. Læring i bevægelse er et konstant fokusområde, og vi tilstræber at udvikle flere og endnu bedre metoder – også i samarbejde med vores elevråd.

I forhold til bevægelse uden for fagene, har vi temadage og uger med bevægelse og idræt – ofte i samarbejde med foreningslivet. Vi har løbebånd to gange ugentligt og ”Luftere”, er en integreret del af hverdagen i indskolingen.

Hverdagen på Børneborgen rummer ligeledes mulighed for bevægelsesaktiviteter hver dag.

Kreativitet

Det kreative og musiske sprog er universelt, og er med til at supplere vores evne til opgaveløsning.

Derfor har vi bl.a:

  • Morgensang hver uge for indskolingen og månedligt for hele skolen
  • Årlig forårsfestival til og med mellemtrinnet
  • Årligt samarbejde med gøglerlinjen på AFUK, hvor gøglerelever underviser vores indskolingselever
  • Kreative valghold på mellemtrinnet på tværs af klasserne
  • Samarbejde med Ålborg Universitet om innovationsforløb med lokalmiljøet
  • Fast samarbejde med Edison Teateret, Glyptoteket, Teaterbutikken, Musik- og Billedskolen, Karens Minde,  diverse huskunstnere og mange flere, som sammen med os er med til at give undervisningen og hverdagen nye kreative vinkler

 

Besøg os på skolen og Børneborgen for at få endnu mere at vide om hverdagen. Du kan altid kontakte kontoret og aftale en tid til en samtale med skolens ledelse.

Vi glæder os til at fortælle meget mere og vise jer skolen.

 

Pia Grevelund                                      Karen Brøns-Poulsen                                   Gülay Gökcen Güven

Skoleleder                                             Viceinspektør                                                 KKFO-leder Børneborgen